Nationale Jeugd

De kinderendurance richt zich met haar activiteiten op kinderen van 4 t/m 14 jaar. Vanaf 7 jaar kunnen kinderen deelnemen aan officiële endurancewedstrijden vanaf 20 kilometer, tot hun 14e jaar onder verplichte begeleiding van een volwassene. Bij de nationale jeugd horen alle jonge ruiters vanaf 7 jaar en tot en met 21 jaar die deelnemen aan nationale wedstrijden in Nederland. Ook voor deze doelgroep worden verschillende activiteiten georganiseerd zoals je hieronder kunt lezen.

Verenigingskampioenschap Jeugd
Ieder jaar worden verenigingskampioenschappen georganiseerd. Het reglement van het kampioenschap vind je hier. Sinds 2014 doen jeugdruiters mee in een apart klassement dat over elke klasse wordt uitgereikt. De kampioenen winnen onder andere een mooie deken. Zij worden geëerd tijdens de voorjaarsbijeenkomst of najaars-ALV van de Endurancevereniging. De winnaars van de kampioenschappen in het verleden zijn:

Klasse 1: Maaike Hasper met Salzburg
Klasse 2: Eva van Arem met Eenhoorn’s Tabal
Klasse 3: Puck van der Lugt met Nadde

Klasse 1: Rebecca Bayer met Loustic Jeannell Kelders met Eleshia
Klasse 2: Jeannell Kelders met Eleshia
Klasse 3: Eva van Arem met Eenhoorn’s Tabal

Klasse 1: Vera Stuivenberg met Eddie
Klasse 2: Maya Blokdijk met Sankado
Klasse 3: Marika Bungert met Dajmel
Klasse 4: Eva van Arem met Eenhoorn’s Tabal

Klasse 1: Laurine van Rosmalen met Bacardi
Klasse 2: Nikki van der Kraats met Noble Touch
Klasse 3: Desiree Warmenhoven met Carlee’s Karima
Klasse 4: Desiree Warmenhoven met Azyra du Florival

Aandacht voor de jeugd op wedstrijden
Jeugdklassement
Ieder jaar zetten afzonderlijke wedstrijdorganisaties zich in voor de jeugd door een jeugdklassement op te stellen tijdens hun wedstrijd. Aan het jeugdklassement doen alle ruiters die aan de wedstrijd hebben deelgenomen, onafhankelijk van de klasse waarin zij gereden hebben, automatisch mee. Het klassement wordt opgemaakt aan de hand van de relatieve klassering per combinatie, met alle klassen gecombineerd in één klassement. Bij het winnen van het jeugdklassement hoort natuurlijk een mooie prijs!

Jeugdbadges
De jeugdcommissie heeft opstrijkbadges ontworpen die je na het uitrijden van een wedstrijd krijgt. De badge kun je strijken of naaien op de deken van het paard of op een jas of deken. Zo is het een mooi aandenken aan gereden wedstrijden  De badges worden uitgedeeld bij de prijsuitreiking of wanneer je je hesje inlevert, afhankelijk van de wedstrijd.

Heb jij iets leuks gedaan met je jeugdbadges? Stuur ons dan een foto, die zullen we hier plaatsen!

Opleiding
De nationale ruiters proberen we niet enkel te enthousiasmeren voor de sport, ook willen wij hen de mogelijkheid geven om te leren en zich te ontwikkelen. Zo is er in het verleden een endurancekamp georganiseerd en zijn enkele activiteiten van de perspectievengroep opengesteld voor deelname door nationale ruiters. Ook in de toekomst staat het organiseren van leuke trainingen en workshops speciaal voor jeugdruiters op de planning. Hierover zal later meer informatie volgen.