Afloop WEG Tryon 2018

Na jaren trainen en voorbereiden reisde het Nederlandse enduranceteam bestaande uit de vijf ruiters, Marijke Visser, Jarmila Lakeman, Leonie Schoonderwoert, Jeanette Wilhelm en Carmen Römer met hun paarden en hun team vol hoop en goede moed naar Tryon (V.S.) af om daar deel te nemen aan de wereld ruiterspelen (WEG). De ochtend van de wedstrijd trok heel endurance-liefhebbend Nederland massaal naar de livestreams, social media en verscheidene trackingapps. Ons Oranje stond op het punt om voor de wereldtitel 2018 endurance te strijden!

Echter verliep de wedstrijd rampzalig; eerst een bizarre herstart na 40 km door een chaotisch en foutieve start, daarna zware omstandigheden door heftige regen en hoge luchtvochtigheid en vervolgens werd tijdens de derde ronde de wedstrijd volledig gestaakt. Eén van onze dames stond op dat moment achtste en het team op brons. Het was duidelijk dat zij hun paarden ook in deze barre omstandigheden fit konden houden.

De droom die zo mooi had kunnen zijn, viel in duigen. Wij zullen nooit weten wat voor Nederland het uiteindelijke resultaat zou zijn geweest. Het zal voor de ruiters en team wellicht voelen alsof al het harde werk en alle investering van de laatste jaren voor niets was.  Het verenigingsbestuur en met ons alle enduranceliefhebbers in Nederland delen in deze verschrikkelijke teleurstelling. Wij willen de ruiters en hun team niettemin enorm bedanken:

“Bedankt voor jullie inzet, toewijding en fantastische horsemanship. Jullie hebben goed gereden, hard gestreden en wij zijn ontzettend trots dat jullie voor het Nederlandse endurance uitkomen. Dames en team, voor ons zijn jullie winnaars. Wij wensen jullie een veilige en voortvarende terugreis en zijn blij jullie allen fit en gezond terug in Nederland te mogen verwelkomen.”

Namens de vereniging,

Het bestuur van de KNHS Endurancevereniging